Qui li havia de dir a Giorgio, el veí de la Macarena, que a cop silenciós de pedal posaria en marxa una revolució ? Sis anys després de la sigil·losa reintroducció de la bici de càrrega als seus carrers estrets, Sevilla s'ha convertit en un dels puntals europeus de la mobilitat sense fums, escollida per la revista Copenhagenize com una de les cinc millors ciutats per anar en bicicleta.
Una bici 'cargo' al centre de Barcelona |
Fins a mitjans gener, Sevilla es converteix en una mena "càrrec city". CycleLogistics ha designat la ciutat del Guadalquivir com immillorable mostrari del potencial del transport de mercaderies en bicicletes. A la ciutat Andalusa "Fins al 51% dels viatges privats i motoritzats relacionats amb el transport de mercaderies podrien realitzar amb bicicleta."
La campanya va arrencar precisament en ple barri de la Macarena, a Santa Cleta, el centre integral de la bicicleta, amb l'apadrinament de l'Assemblea Ciclista de Sevilla, la Plataforma Nacional ConBici i les cinc empreses de missatgeria que s'han abonat ja al transport sense CO2 pels carrers sevillans.
Velocess, BiciCreando i Transpedal són algunes de les companyies que van pedalant el camí per aquesta "ciutat plana , assolellada i càlida" , com la defineix Isabel Porras , de la cooperativa Santa Cleta. "El potencial de canvi és tan fort, que fins al 51% dels viatges privats i motoritzats relacionats amb el transport de mercaderies podrien realitzar-se en bicicleta", assegura Porras, que ens remet a l'estudi realitzat per CycleLogistics i publicat en Copenhagenize , la bíblia urbana de les dues rodes.
Alguna cosa està canviant definitivament a Sevilla i en altres punts de la nostra geografia (amb Barcelona volant ben alt i Madrid lamentablement a la saga). L'empresa Seur ha implantat ja bicicletes de càrrega en vuit ciutats, la revolució de les "cargo" pot ser el següent gran pas després de l'impuls donat per la bicicleta pública.
Sevilla, al cap i a la fi, va passar del 0,5% al 7 % en l'ús d'ús de la bicicleta en desplaçaments urbans en només cinc anys: un dels majors èxits de reintroducció de la bicicleta a la recent història, en una ciutat en la qual no existia tradició i en la qual el domini del cotxe era inqüestionable fins fa tot just una dècada.
La "cargo" pot ser el següent pas, d'aquí l'afany d'omplir la ciutat de bicicletes de transport durant unes setmanes, per fer-les visibles i anar creant espai i consciència.
A Copenhaguen les cargo es fan servir fins i tot per portar els nens |
Aliments o mercaderies lleugeres
"La logística de la bicicleta és una cosa que van viure els nostres avis amb la 'bici del forner' i que ara es reinventa", assegura Isabel Porras. "Els beneficis són incomptables i l'estalvi és doble: el consum de gasolina i les tones de CO2 que deixen de emetre eliminant als vehicles motoritzats".
La revolució de les "cargo" (usades principalment per al transport d'aliments o mercaderies lleugeres) va arrencar fa una mica més de dues dècades a Dinamarca i Holanda, i ha trobat el terreny abonat en ciutats com Portland (Oregon) , la capital nord-americana de les dues rodes, on es fabriquen les popularíssimes Metrofiets, inspirades en les bicis de càrrega dels anys quaranta.
La campanya de CycleLogistics a Sevilla acabarà l'11 de gener amb una ruta a "cargo" per la ciutat, del barri de Santa Cruz a Triana , amb parada obligada a la Macarena i a Santa Cleta. Abans s'ha fet l'insòlit Cargo Bike Film Festival, per descobrir la autèntica projecció en la vida real de les bicis de càrrega .
Van a pedal, empresa especialitzada en transport sostenible a BCN |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada