27/5/15

En bicicleta per les biblioteques de Catalunya

Bicibiblios, un viatge en bicicleta per les biblioteques de Catalunya a la recerca de llibres i lectors, es presenta dimecres vinent, dia 3 de juny, a Vilanova i la Geltrú. el projecte coomença a rodar dilluns 8 de juny entre Puigcerdà i Sant Joan de les Abadesses. Després visitarà Banyoles, Blanes, La Garriga, Barberà del Vallès i acabarà dissabte dia 13 de juny a la biblioteca de Vilassar de Dalt. Aquesta proposta s'emmarca dins l'any de les biblioteques.

El recorregut de Bicibiblios en un muntatge  de la biblioteca Armand Cardona de Vilanova i la Geltrú

El viatge ens ha de transformar, ens ha de fer canviar la nostra perspectiva del món i de les gents, ens ha d'obrir la ment. Si és així, podem dir que ha acomplert el seu objectiu. Aquest és l'autèntic sentit del viatge: canviar-nos.
En un llibre de viatges l'autor hi descriu, no només allò que ha vist, sinío sobretot allò que ha sentit, que ha après; en definitiva allò que l'ha trasformat. Però el digital ha banalitzat fins l'extrem la percepció de la literatura de viatges. Hom pensa que ja no té sentit, donat que tota la informació que ens cal d'un lloc ja és a la xarxa. Això és un error. Mai una web ens donarà pistes sobre 'amb quina actitud' hem de viatjar a un lloc, i 'per entendre què'; això és matèria reservada a les preguntes que genera la literatura. I d'això i de totes les experiències viatgeres en parlarem amb les lectores i lectors de les biblioteques per on passi el projecte Bicibiblios: un viatge en bicicleta per parlar de llibres de viatges, per interactuar amb el públic lector sobre la mateixa essència del viatge, bo i aportant l'experiència immediata del mateix dia.
Bicibiblios es presenta el dimecres dia 3 a la Biblioteca Armand Cardona Torrandell de Vilanova i la Geltrú. La cap del servei de biblioteques de la Generalitat, Carme Fenoll, el president de la Unió ciclista de Vilanova, Antoni Palacios, el manager general de Cap Problema, Dani Milian, el bibliotecari, Francesc Moreno i el factor d'aquest projecte, rafael Vallbona, us conviden a venir a parlar de bicis i de viatges, que és com dir del coneixement a pedals. Duran l'acte també es presentarà el llibre Escalada a Montjuïc 1965-2007, l'ascens de la ciutat, editat per Cossetània edicions.


La botiga especialitzada en bicicletes Brompton Cap Problema ja ha posat a punt la bicicleta de Bicibiblios instal·lant-hi un selló Selle Italia de carretera, pedals automàtics Shimano SPD, punys renthal, pneumàtics Kojak i portabultos. També s'ha tret el sistema d'enllumenat i els parafangs i s'hi ha col·locat un bagul Canondale per a portar tot la impedimenta de la ruta.
L'hem provada a les indòmites i dures pujades dels carrers de Premià de Dalt, al Maresme, amb rampes empedrades de fins el 19%). Tot és a punt.


El fotògraf Francesc Meseguer realitzarà un documental del viatge que després rodarà pel festival de viatges en bici de París, i per la xarxa, és clar.
Més info sobre Bicibiblios clicant AQUÍ




Bicicletes versus cotxes

El Documental del mes estrena el pròxim dijous 4 de juny a les 20h Bicicletes versus cotxes als Aribau multicinemes (entrada 6€). Bicicultura BCN organitza una pedalada amb copa final en sortir de la projecció. Escfriviu a biciculturabcn@gmail.com si hi voleu participar.




El documental Bikes vs Cars (91 minuts de duració; any:2015) es un film del cineasta suec Fredrik Gertten que ja coneixem per la seva producció anterior Bananas (2009). Llavors explicava com les multinacionals s’havien apoderat del cultiu i comercialització de la producció platanera a l’Amèrica Central. Aquesta vegada va de bicicletes. I concretament de qui té el dret a utilitzar els carrers, en definitiva com ha de ser la nova mobilitat urbana. I com a teló de fons, el canvi climàtic, l’economia del petroli, la contaminació atmosfèrica, etc.

2/4/15

Descobrint Buenos Aires en bicicleta

La segona gran capital d'Amèrica, Buenos Aires, és una ciutat immensa. El centre de la ciutat (Ciudad Autónoma) te uns 3 milions d'habitants, mentre que la seva conurbació urbana en te més de 12 milions. Amb uns 1.500 teatres, centenars de llibreries, moltes d'elles obertes dia i nit, i les millors universitats d'Amèrica del Sud, la capital argentina ha recuperat el pols vital que va tenir fins a meitats del segle passat i que les successives dictadures militars van anar esmorteint.

Carril bici a la zona nova del barri de Palermo


Com a ciutat moderna i cosmopolita, Buenos Aires (Bs As) disposa d'una notable xarxa de carrils bici (ciclovías o bicisendas) a més d'un sistema de bicicletes públiques (Ecobici), que pot ser usat també pels visitants. A més, el territori damunt el que s'assenta la ciutat és molt pla (una mica com València).
Mentre que a barris com Palermo l'ús de la bicicleta és nombrós i creixent (i entre els joves estudiants és quasi majoritari), als districtes de Centro i Microcentro la densitat de circulació d'automòbils fa augmentar més poc a poc l'ús de la bicicleta. El dia que facin un carril bici a l'avinguda Corrientes el centre serà definitivament conquerit per les bicis.
Descobrir els barris nous, com Puerto Madero, a tocar del riu de la Plata, o als clàssics Montserrat, San Telmo, Retiro o la Recoleta, en bicicleta és tot un plaer.
També cal que millori la xarxa de bicicleterías (botigues de bicis), i que creixi la importació de bicicletes urbanes (a l'Argentina, per exemple, no s'importen les Brompton). Però serà l'augment dels usuaris qui digui si posar una botiga és bon negoci, és clar.

Joves amb les seves bicis a la plaça Júlio Cortázar de Palermo viejo, el barri 'arty' de la ciutat
Una bicicleteria, lògicament botiga de bicis, al barri de Palermo
Senyal de trànsit per a les ciclovías
Aparcament de bicis a la Recoleta
Sistema de bicicletes públiques de Buenos Aires, a Retiro


I per a descobrir Buenos Aires res millor que pedalar amb la música de la Orquesta Típica El Afronte a la gola i al cor.
Escolteu i veieu-los AQUÍ



16/3/15

Activisme primaveral


Banda sonora: Túrnez & Sesé.- Aires de la primavera (Actualrecords)   ESCOLTA AQUÍ
Per llegir mentre la primabvera floreix: Para Isabel (Un mandala).- Antonio Tabucchi (Anagrama)

12/3/15

L’afecció popular al ciclisme és present al museu dels obrers de Copenhaguen

El Museu dels Obrers (Arbejdermuseet) de Copenhaguen és una amena i didàctica forma de saber com han viscut els danesos des de finals del segle XIX fins avui. A l’exposició permanent, l’afecció al ciclisme i l’ús de les bicicletes hi són presents.

Una joguina preciosa per a un nen danès dels anys seixanta
Ubicat a l’antiga casa del poble, amb una impressionant sala d’assemblees plena de la simbologia de les Associacions Internacionals Obreres, el museu mostra gràficament tots els elements de la vida quotidiana dels danesos: una família treballadora en una jornada festiva a primers del segle XX, l’habitatge dels anys 30 d’una família pobre i en atur (amb el crack del 29 l’atur a Dinamarca va arribar al 43’5%), un pis d’obrers acomodats dels anys 50 (quan el creixement econòmic ajuda a implantar l’estat del benestar), fàbriques tal i com han funcionat al llarg d’un segle i quart (especial menció de la Bang & Olufsen), un carrer dels seixanta amb les seves botigues, una reunió sindical d’operaris del port, i tots els elements de la vida quotidiana dels danesos.
Entre aquests elements, des de les primeres rentadores i teles fins a estris per anar de càmping o màquines d’escriure, destaquen les bicis que feien servir els obrers per anar a la fàbrica, un preciós velòdrom de joguina (un joc mai vist aquí), una bici de carretera i diverses publicacions sobre ciclisme.
I és que les bicicletes formen part de la història de Dinamarca. Si hi aneu no deixeu de visitar aquest curiós i interessant museu dels obrers. L’ Arbejdermuseet és al carrer Romersgade, 22, un indret força cèntric.

La bici forma part de la història dels obrers danesos
Bicis i llibres de ciclisme al museu de la vida quotidiana

10/3/15

Editors de bicicletes o ciclistes de llibres. A València tot és possible

En Josep Gregori, editor de la valenciana Editorial Bromera, ha debutat fa pocs mesos en el sector del ciclisme amb BR Bikes, una magnífica botiga de bicicletes a la ciutat de València, situada al carrer Alcalde Reig, 5 (davant del Pont del Regne, a tocar de l'antic llit del Turia).
BR Bikes és una botiga especialitzada en bicicletes urbanes, elèctriques i Brompton. Defensen la mobilitat àgil, saludable i sostenible sense renunciar a les necessitats personals de cada client. Per això, Pere Aranda, cap comercial, i Sofía Hernáez, cap de taller, assessoraren els clients per trobar la solució que millor s’adapte a les seves necessitats de mobilitat.
Llibres i pedals, compatibles fins i tot en els negocis

Façana de BR Bikes, a València. Tot retolat en valencià, és clar.
Per aquells que volgueu visitar València amb bicicleta, al blog Tourmalet hi ha disponibles dues rutes que su permetran descobrir una mica la ciutat, més enllà del centre històric, i la fascinant albufera.
Cliqueu AQUÍ per anar a la ruta urbana i AQUÍ per veure la ruta per l'albufera.

2/3/15

Blue cargo


Banda sonora: Carminho.- Bon dia amor (EMI)   ESCOLTA AQUÍ
Per llegir tot esperant el repartidor del pa: Distintas formas de mirar el agua.- Júlio Llamazares (Alfaguara)