La pràctica del
ciclisme millora la salut i el benestar general, facilita la mobilitat urbana,
estalvia tones de CO2 a l’atmosfera i és rotundament modern i ‘fashion’. Tres arguments
definitius que haurien de ser assumits per metges, urbanistes i arquitectes, biòlegs,
ecòlegs i científics en general, models.... Però sovint ni uns ni altres hi
pensen, o potser veuen avantatges per una banda i inconvenients per una altra,
o potser no els agrada pedalar. Però això no obsta perquè no defensin i
promoguin l’ús de la bici. Com ho han de fer si no estan per pedalar? A través
de lobbies, que es com es generen opinions públiques favorables. A Nova York,
el prestigiós músic i artista David Byrne va organitzar una sessió de debat públic
i general sobre la bici a la ciutat amb la participació de tots els estaments
implicats i molt de soroll mediàtic i, a partir de llavors, el camí per a la
bicicleta a la ciutat es va començar a aclarir. A Catalunya cal que la bici
busqui el seu David Byrne, per entendre’ns, que es creï un grup de pressió amb
personatges coneguts i prestigiosos (de Ferran Adrià a Valentí Fuster passant
per Andreu Buenafuente, Lluís Gavaldà, Màrius Serra, Jorge Wagensberg, Claret
Serrahima, Martina Klein, Daniel Giralt-Miracle, RamonFolch, Juli Capella o
Toni Soler, per dir-ne uns quants) que parlin en favor de la bici sempre que en
tinguin ocasió i que les agrupacions empresarials, col·legis professionals i associacions ciutadanes hi postulin al seu fabvor. No cal dir que se’ls ha de ‘formar’ en tot el que fa referència
als avantatges de l’ús de la bici. Un debat públic (que tal al Barts, Buenafuente?),
amb rebombori dels mitjans i amb aquests personatges a la taula marcaria un
inici de campanya fulgurant.
Però,a més, cal que
els propis usuaris comencin predicant amb exemple. Els ciclistes han de ser respectuosos
amb la via pública, la resta d’usuaris i l’entorn urbà en general; situant-se al
seu lloc dins l’escala de la convivència a la ciutat, entre els vehicles a
motor i els vianants, i acomplint estrictament la normativa i les ordenances
municipals. Si no, poca cosa podrà fer tant de famós en favor d’ells.
Últimament es veuen per la tele anuncis de cotxes i altres coses que visiblement coloquen per allà alguna bicicleta, alegant etiquetes "eco", "fashion"...
ResponEliminaTard o d'hora els famosos també veuran beneficis mediàtics en retratar-se envoltats de "bicicleta".
Sembla que els usuaris de la bicicleta són percebuts com una amenaça per l'"statu quo" econòmic de la movilitat urbana. A veure com s'ho va fent "l'autoritat" per seguir domesticant el pati, segurament com sempre, repartint caramels.
Però és d'esperar que quedi un o altre esperit BMX "suelto".
Afortunadament.
:-)
Salut!