18/7/12

Les bicicletes i les voreres

L’anunci de l’ajuntament de BCN i del Ministeri de l’Interior de prohibir definitivament la circulació en bicicleta per les voreres enceta un debat potent: si les bicis han de circular per la calçada, llavors cal treure espai al cotxe i regular-ne l’accés a les vies, tant urbanes com interurbanes. Si es fa serà un important pas endavant, si no es fa només s’augmentarà la inseguretat dels ciclistes.
Aviat totes les bicis circularan per les calçades. Ho entendran els cotxes?
Sempre ens hem mostrat d’acord amb evitar la circulació de bicicletes per les voreres. Les voreres són per als vianants, la baula més dèbil en la cadena de la mobilitat urbana, i cal ser escrupolosament respectuós amb el més dèbil. Però treure les bicis de les voreres, sense més ni més, comporta problemes afegits que afecten la seguretat dels ciclistes.
Si, a partir de ben aviat, cal circular sempre per les calçades, això vol dir que les bicicletes passen a ser considerades com a vehicles? Si són vehicles vol dir que s’hauran d’atenir a la normativa general dels vehicles (matrícula, certificació de tràfic i d’indústria, ITV, llums, obligatorietat del casc a tot arreu...) Si són considerats uns vehicles especials, cal redactar en paral·lel una normativa especial.
Però el problema més gran és haver de compartir la calçada amb els automòbils. Ni això és Dinamarca o Holanda, ni tenim espai ni diners per a fer carreteres per a bicis. O sigui que tots hem de circular per la mateixa via, cosa que ens sembla lògic i correcte. Per a circular per la mateixa via cal, imperiosament i en primer lloc, que els automobilistes siguin educats en el respecte radical al més dèbil, que els ciclistes acompleixin la normativa a dreta llei i que tos plegats coneguin el codi de circulació (sic!). Fins que això no passi, multar una pacífica família que circuli per la vorera d’una d’aquestes amples avingudes d’accés a algunes ciutats mitjanes on, en tenir quatre carrils separats els cotxes van com si circulessin per una autopista, no tindrà cap valor moral. I ja veurem que en diria la justícia ordinària o el Constitucional.
Treure les bicis de les voreres sense més ni més, i a costa de la seguretat dels seus usuaris, és una actitud autoritària i clarament restrictiva; una agressió institucional als ciclistes. Ja es poden espavilar l’alcalde Trias, el regidor Freixedes i el ministre Fernández Díaz a posar-se a fer classes d’educació vial als conductors d’automòbil. I de passada que els en facin de bons modals. El conductor de l’Opel Corsa de color verd matrícula 2159 BTR hauria de ser el primer en inscriure’s.

1 comentari:

  1. Sóc vianant. Per sort, no he patit cap accident, però sí que he tingut diversos enfrontaments amb diversos ciclistes (sí, ja ho sé, una flor no fa estiu, però en són uns quants). Quan baixo del bus a l'Avinguda Diagonal he d'anar en compte de no despistar-me per envair un segon el carril bici (el qual de travessar obligatòriament per passar a l'altra banda), ja que sovint hi ha carreres de bicis i de bicis que no només circulen pel carril bici, sinó que envaeixen la vorera per on NOMÉS hauríem de circular els vianants.

    M'han pitat per caminar massa lenta (a parer del ciclista, és clar) per Passeig de Gràcia. Han estat a punt de tirar-me a terra perquè com que no hi havia prou espai qui s'havia d'apartar era jo.

    Calen més motius per dir que les bicicletes no han de circular per la vorera i que, efectivament, cal regular la circulació de bicicletes per la ciutat (i també fora de la ciutat, eh? perquè al Maresme s'hi fan curses dignes del velòdrom d'Horta!)?

    ResponElimina